Thuismonitoring toepassen binnen de huisartsenpraktijk: wacht je nog even, of stap je in? Binnen HKN Huisartsen kiezen steeds meer praktijken voor dat laatste. Zijper huisartsen in Schagerbrug is één van hen. Hier kunnen patiënten met hypertensie of diabetes er sinds mei van dit jaar voor kiezen om hun waardes door te geven via de Luscii-app. De praktijk krijgt daarbij ondersteuning van de zorgservice-centrale. Een app die zorgverlening overneemt: werkt dat? En zo ja, voor wie? Margret Bos, POH-er bij Zijper Huisartsen en projectleider bij HKN Huisartsen, vertelt.
Het zal geen verrassing zijn: Margret Bos is positief over de mogelijkheden die thuismonitoring biedt. Dankzij haar ‘dubbelrol’ baseert ze zich zowel op theoretische kennis als ervaring in de praktijk: “We zijn nog maar kort geleden gestart, dus voor een echte effectmeting is het nog te vroeg. Daar is meer tijd voor nodig. En meer inclusies. Hoe meer praktijken meedoen, hoe beter we de effecten kunnen meten. Ik denk dat we thuismonitoring hoe dan ook gaan inzetten in de toekomst. We kunnen niet meer terug.”
Exploreer mee
Margret pleit ervoor dat meer praktijken instappen. Zowel binnen HKN Huisartsen als de andere huisartsenkoepels die zijn aangesloten bij Regioplatform: “Sommigen hebben nog een afwachtende houding: ‘Leuk dat je het vertelt maar niet voor mij’. Of: ‘Ik kijk het nog een aan, eerst maar eens de ‘kinderziektes’ eruit’. Anderen willen eerst meer zekerheid over de financiële consequenties in de toekomst. Op zich begrijpelijk, maar ook jammer. Want: als we gezamenlijk meer ervaring opdoen, weten we eerder op welke manier we de juiste zorg kunnen leveren. Bovendien is er nu financiële ondersteuning en heb je nog inspraak. Daarom zou ik iedere praktijk in Noord-Holland Noord adviseren: spring nu op die kar, hang er niet achteraan. Exploreer méé!”
Bewaker van kwaliteit
Margret ziet zichzelf als een bewaker van de kwaliteit van zorg met behulp van digitalisering: “Ik wil ervaren wat de ontwikkelingen doen en er zelf controle op houden. We kunnen niet terug en we willen niet achterblijven. De capaciteit van POH-ers blijft gelijk, terwijl het aantal patiënten groeit. Als we goede zorg willen leveren, moeten we iets anders gaan doen. Dat kan al met kleine veranderingen. Bij ons leverden patiënten met hypertensie voorheen hun waardes in op een briefje. Ze gaven dat af bij de praktijk en vervolgens moest het worden ingevoerd in de computer. Als mensen het vergaten, moest de assistente hen bellen. Nu voeren patiënten het thuis gelijk in op de app. Als ze daarmee te lang wachten of een foutje maken, neemt een verpleegkundige van de zorgservicecentrale contact op. Daar heb ik goede ervaringen mee, dat gebeurt op een professionele en vriendelijke manier. Zo’n centrale is een belangrijke factor in het geheel: het ontlast de praktijk.
Niet veel tijd
Margrets’ eerste ervaringen zijn dus goed: “We zijn in mei gestart. Ik heb geen selectie gemaakt, ik wilde het niet invullen voor een ander. De uitleg over thuismonitoring vraagt niet veel tijd, hooguit twee minuten. Bovendien zijn er handige informatiefolders met patiëntinformatie. Die stuurde ik na ieder gesprekje per mail toe.”
De weg wijzen
Uitleg tijdens een persoonlijk gesprek werkt het beste, aldus Margret. Ik start altijd met een open vraag: “Vertel maar wat je nodig hebt, waar je wel en niet mee aan de gang wilt. Maar om een goede keuze te maken, moet je wel weten welke nieuwe routes er zijn. Mensen hebben snel de neiging om dezelfde route te nemen, dan helpt het om ze even op weg te helpen.”
Eerlijke boodschap
Als POH-er hoort Margret ook welke vragen, twijfels en bezwaren collega’s hebben: “Of we straks nog wel nodig zijn, of we de kwaliteit van de zorg wel blijven garanderen. Wat mij betreft: juist! Dankzij thuismonitoring kunnen we méér mensen voorzien van de juiste, kwalitatief goede, zorg. De agenda wordt er niet leger door, maar vult zich met mensen die ons het meest nodig hebben. Natuurlijk vraagt de invoering in het begin wat meer tijd. Eerlijk is eerlijk. Je moet je er zelf in verdiepen, patiënten moeten het vertrouwen krijgen dat het werkt. Soms is het zelfs even dubbel werk: patiënten komen naar het spreekuur én gebruiken de app. Het is even wennen.”
Verrassend nieuwsgierig
Niet iedere patiënt is dus gelijk enthousiast, daar is Margret ook eerlijk in: “Je merkt snel genoeg of mensen er interesse in hebben. De meerderheid zei gelijk ja, een kleine groep is nog afwachtend en sommigen zijn onvoldoende digivaardig. Verschillende patiënten waren verrassend nieuwsgierig. Zij toonden zich zeer geïnteresseerd en waren zeer gemotiveerd om mee te werken en hun ervaringen te delen. Ze vonden het een soort van ‘eer’. Er zijn dus ook fans van de digitalisering van de zorg!”.
Meer informatie: https://www.altide.nl/zorgoplossingen-en-diensten/onze-diensten/thuismonitoring
